fredag 12. august 2011

Oppskrift på Blåbærostekake

New York Blueberry CheeseCake
Leila Lindholm

Bunnen:
300 g Digestivekjeks
150 g smør

Sett ovn på 175 grader

Knus kjeksen til smuler og bland den med smeltet smør. Ha den i en kakeform som er 24 i diameter, smør formen godt. Stek midt i ovnen i 10 min og la den avkjøle.

Ostekremen:

600 g Philadelphiaost
2,5 dl Kesam
1 dl Sukker
1 dl Maiszena
2 ts Vaniljesukker
3 Egg
1 dl Vispet fløte
200 Hvit kokesjokolade
1,5 dl Blåbær (jeg brukte 2 dl,men blir å bruke enda mer neste gang jeg lager denne kaka)

Visp Kesam og Philadelphiaosten sammen i en skål.

Bland i Sukker, Masizena og Vaniljesukker.

Rør inn et og et Egg og tilslutt vispet Fløte.

Sjokoladen smeltes over vannbad og blandes med resten.

Ha røren over kjeksbunnen og strø over blåbær.

Stekes midt i ovnen i 40 min (jeg måtte steke min 15 min lengre)

Det står i oppskriften at når kaken er blitt gyldenbrun skal man ta aluminiumfolie over så den ikke blir for mørk, men jeg fikk jo aldri det problemet siden jeg måtte steke den lengre.
Den skal stå 30 min i ovnen etter ovnen er avslått.

Serveres kald!

Lykke til!

1 kommentar:

She Who Dares sa...

Denne skal jeg prøve, hørtes utrolig god ut:)