søndag 11. mars 2012

Ostekake



I helga var det bursdagsfeiring igjen og jeg prøvde meg på ostekake for første gang. Den første ble ikke særlig vellykket, jeg hadde på gelelokket for fort, så det var bare å sende mannen i huset på butikken og handle inn til et nytt forsøk!
2 forsøk ble heldigvis vellykket, og hvis du vil prøve selv kommer oppskriften nå;) (oppskrift jeg har fått hos svigersøss)


140 g smør
1 pk Digestive kjeks

Smuldre kjeksen og bland med smeltet smør. Sett kakeringen rett på fatet og press kakebunnen ned.

1)
1 pk naturell ost
1 pk mandarin/ananas
2 ts vaniljesukker
110g melis
1 pk seterrømme

2)
1 pk sitrongele blandes med 2,5dl vann, kokes og avkjøles
1 pk fløte piskes til krem og blandes i geleen.

Bland nr 1 & 2, ha det oppå kjeksbunnen og avkjøl i kjøleskapet, jeg lot det stå 4 timer.
Lag 1 pk sitrongele (5 dl vann), avkjøl og ha oppå kaken:)

Lykke til!

post signature

1 kommentar:

Anonym sa...

Hei

Ostekake er deilig, lærte i uka at det får an å fryse den også. Det har jeg aldri prøvd. Synes du har mye kjeks i oppskrifta.Prøv 250 g digerstive og 115 g margarin : )
Geleen som skal være oppå bruker jeg kun 4.5 dl vann i og heller den over når den begynner å tykne : )